Nu är drömmen verklighet!

Migräään! :(

Publicerad 2013-10-29 21:37:20 i Allmänt,

Ja igår uteblev bloggen på grund utav min migrän! Så himla grymt ont så att det inte ens går att tänka sig om man inte själv haft en attack! I cirka ett och ett halvt dygn har jag nu lidit. Verkligen lidit!
Vi skulle iväg till Los Boliches igår för att kolla lägenheter coh redan innan så kände jag av lite svag huvudvärk, men som så många andra vansinnesgånger så trodde jag att det skulle gå över. Tji fick jag! Glömde tabletterna hemma gjorde jag också! Det blev värre och värre så på väg hem orkade jag knappt vrida huvudet och det gjorde såå ont så jag ville bara skrika och gråta rakt ut. Tar man inte migränpillret i tid så hjälper inte tabletten när jag väl tar den. Så himla passande med en av de varmaste och soligaste dagarna på länge med så det underlättade ju inte för trycket där inne i hjärnan direkt! :(
Väl hemma tog jag en tablett, kröp ner i sängen och där låg jag och orkade absolut inte sova. Allt pulserade, jag grät och hyperventilerade för fullt. Man får ju också lite ångest när man vanligtvis är pigg och aktiverar barnen för fullt och härjar, springer i lekparker, äter glass och myser och vid sådana här attacker inte orkar lyfta ett lillfinger utan att det börjar pulsera. Lilla gumman berättade att hon också hade ont i huvudet så jag sa: Det hoppas jag verkligen inte du har för det gör så ont. Hon säger då: Men jag slog i huvudet jag förstår du lilla mamma. Därför har jag ont. Så himla söt så jag ville bara krama om henne. Om jag bara hade orkat! Till och med sopbilen ute på gatan svor jag över då det vibrerade i hela hjärnan när den körde förbi!
Detta var alltså ett migränanfall utan aura. Jag hade helt enkelt inget synbortfall följt av värk utan nu var det "bara" ren värk. 
Mer piller (maxalt) svaldes plus spanska piller och i väntan på att det skulle hjälpa så låg jag och längtade tills nästa piller. Jag hatar verkligen att stoppa i mig piller men har man ont så har man! Inte nog med detta så kastade sig febern över mig igen...så...ja jag har haft bättre dagar.
Karln i stugan var som tur var hemma så han fick ta barnen och serva mig för fullt med kalla blöta trasor på pannan, piller och dryck. Han har som tur är börjat förstå hur det är att ha denna migrän. Nu får vi se till så att vi har med piller överallt sa han!! Huvudvärk är som en fis i rymden i jämförelse.
Idag blev det lite bättre så jag var på benen en stund och sedan kom det ännu en attack. Då känns det bra hopplöst! Men jag hade inte i närheten av den värk som jag fick igår så jag lyckades vila bort lite.
Migrän är alltså då vissa blokärl i hjärnan drar ihop sig för att sedan vidga ut sig. Det är när de utvidgas som värken framträder.
Migrän med aura är när man får en föraning i form av synfenomen såsom dubbelseende, zick-zack mönster, suddigt seende osv.
Jag har mot detta testat frystorkade tabletter, migrän-nässpray, migränsprutor och olika piller. Har nu funnit ett bra piller (Maxalt) sväljtablett som funkar bra om man tar den i tid. Ta den i tid Kimmi!! Ta den i tid!!
Känner att det fortfarande ligger något och gnager där inne så idag blir det tyvärr bara detta jag skriver om. Vill inte riskera att få en likadan natt.
 
Hoppas ni mår bra så återkommer jag imorgon om jag nu orkar hålla huvudet i trim!
 
Kram

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2013-10-29 23:21:39

Förstår! Har sådana anfall jag också, fast alltid med aura så jag blir förvarnad i god tid. Har dock ingen medicin som funkar för mig :-/ Har testat så många olika och på olika sätt, men ingen har gett effekt. Jag har det inte lika ofta nu som i tonåren iaf och det är jag glad för. Hoppas du slipper fler anfall och skaffa en sådan liten pillerdosa som du alltid har med dig i plånbok eller handväska!! *kram*

Svar: Ja i ungdomen när ja gick högstadiet. Fy så illa man hade då! Fast de blev inte konstaterat förrän nånstans i gymnasiet...då hade ja mest me aura... Nej de e tröttsamt! Blir så förbannad när ja inte funkar...:/
Kimmi

Postat av: Tess

Publicerad 2013-10-30 23:15:22

Svar: Hehehe... "I ungdomen". Låter som att du är jättegammal ;-)

Svar: Närmar sig 30 nu vettu! ;) Ha ha!
Kimmi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kimmi

Följ vår familjs äventyr i Spanien!

Maila mig

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela